Saya ditanya tentang hadis di dalam gambar di atas. Maka saya katakan hadith ini salah satu jalurnya palsu dan jalur yang kedua munkar munkar (terlalu daif). Keterangannya seperti berikut:
Hadis ini diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri melalui dua jalur:
1. Jalur pertama: terdapat perawi yang bernama Ismail bin Yahya al-Tamimi. Beliau meriwayatkan hadis ini dari Mis'ar bin Kidam, Dari Atiiyah al-ِAufi dari Said al-Khudri.
Ismail bin Yahya bertaraf pendusta. Maka riwayatnya palsu. (Rujuk: al-Zahabi, al-Mughni fi al-Dhu'afa', hlm. 42)
2. Jalur kedua: Terdapat perawi bernama Ibrahim bin Nasih. Beliau meriwayatkan hadis ini dari al-Nadhr bin Syumail dari Mis'ar bin Kidam dari Atiyyah al-Aufi. (Rujuk: Tarikh Asbahan, hlm.242)
Abu Nuaim al-Asbahani menyatakan bahawa Ibrahim bin Nasih ini adalah perawi matruk (ditinggalkan riwayatnya).
Ishaq bin Rahuyah pula menyatakan beliau banyak meriwayatkan hadis munkar dari al-Nadhr bin Syumail. (Rujuk: Lisan al-Mizan, jld. 1, hlm 372)
Riwayat ini juga mempunyai masalah yang ketiga iaitu perawi yang bernama Atiyah al-Aufi. Beliau daif di sisi ulama hadis.
No comments:
Post a Comment