Tuesday, 13 August 2013

Isu Perlakuan Syirik Dalam Masjid/Surau: Satu Penilaian

Baru-baru ini negara kita dikejutkan dengan isu puak-puak Buddha melakukan upacara meditasi di dalam sebuah surau. Maka apabila timbul isu sebegini ia pasti mengundang pelbagai reaksi dan pandangan ramai. Sudah pasti ada yang marah dan ada juga yang tidak merasa apa-apa kerana pada pandangannya Islam meraikan perbezaan agama. Saya tidak mengetahui maklumat terperinci tentang isu yang berlaku di surau tersebut. Sebaliknya saya ingin menghuraikan pandangan saya terhadap hukum membenarkan orang kafir melakukan upacara keagamaan mereka di tempat ibadat kaum muslimin. Untuk menghuraikan kekusutan tersebut perkara berikut harus dijelaskan:

1. Tidak dinafikan Islam meraikan kebebasan beragama. Bahkan Nabi sallallah 'alaih wasallam sendiri membenarkan beberapa puak yahudi seperti Bani Quraizah, Bani Qainuqa' dan Bani al-Nadhir untuk tinggal di bawah pemerintahannya tanpa dipaksa untuk menganut Islam. Islam juga menjelaskan bahawa iman orang yang dipaksa itu tidak sah. Firman Allah:

لا إكراه في الدين

Maksudnya: Tiada paksaan dalam beragama.

2. Walaupun Islam meraikan kebebasan beragama tetapi ia tidak bermakna Islam mengiktiraf kebenaran agama lain. Islam tetap menyatakan bahawa hanya ia adalah agama yang benar dan diterima oleh Allah. Walaupun Islam melarang penganutnya mengutuk sembahan penganut agama lain seperti dalam firman Allah:

ولا تسبوا الذين يدعون من دون الله فيسبوا الله عدواً بغير علم

Maksudnya: Jangan kamu mencerca sembahan-sembahan orang yang menyembah selain Allah kelak nanti mereka akan mencerca Allah secara melampaui batas dan tanpa ilmu pengetahuan. (al-An'am: 108)

Tetapi ia tidak bermakna Islam mengiktiraf kebenaran ajaran mereka sebaliknya larangan ini merupakan sad al-zarai' (penutup jalan) supaya mereka tidak mencerca Allah pula. Ini bermakna larangan mencerca sembahan orang kafir bertujuan untuk mengelakkan berlakunya mudarat yang lebih besar. (Rujuk: Tafsir Ibn Kathir, jld. 2, hlm. 200)

3. Perlu diketahui bahawa syirik merupakan musuh utama bagi agama Islam. Ini kerana Islam berdiri di atas paksi TAUHID iaitu mengesakan Allah. Oleh itu, Islam menganggap perbuatan syirik adalah satu kezaliman yang amat besar sehinggakan sesiapa yang mati dalam keadaan syirik dosanya tidak diampunkan oleh Allah. Disebabkan perbuatan syirik ini mudah menular dalam masyarakat maka Islam melarang banyak perkara yang boleh membawa kepada syirik seperti solat menghadap kubur, ukiran patung (kecuali patung kanak-kanak), menenung nasib dan sebagainya.

4. Tidak dinafikan ada pihak yang cuba menyatakan bahawa orang kafir boleh melakukan upacara syirik mereka di dalam masjid atau surau. Mereka berhujah bahawasanya Nabi sallallah 'alaih wasallam sendiri pernah membenarkan puak kristian Najran untuk melakukan solat mereka di Masjid Nabawi. 

Berikut adalah komentar saya terhadap dalil ini:

i. Riwayat ini sebenarnya daif sanadnya terputus. Ia diriwayatkan oleh Ibn Ishaq dari perawi yang bernama Muhammad bin Jaafar bin al-Zubair daripada Nabi sallallah 'alaih wasallam. Muhammad bin Jaafar bukan merupakan seorang sahabat bahkan beliau hanya sempat berguru dengan tabiin kecil sahaja (sighar al-tabiin). (Lihat: Ibn Hajar, Taqrib al-Tahzib, jld. 2, hlm. 471)

ii. Walaupun ada sebahagian ulama menggunakan dalil ini seperti Ibn Qayyim al-Jauziyyah untuk membenarkan upacara ibadat orang kafir dilakukan dalam masjid tetapi beliau meletakkan syarat supaya ia tidak menjadi adat atau rutin. (Lihat: Ibn Qayyim, Zad al-Ma'ad, jld 3, hlm. 557) Buktinya tiada riwayat lain yang menyatakan Nabi sallallah 'alaih wasallam membenarkan orang kafir melakukan ibadat di Masjid Nabawi melainkan riwayat ini sahaja. 

iii. Nabi sallallah 'alaih wasallam membenarkan mereka melakukan upacara keagamaan mereka di dalam Masjid Nabawi setelah baginda berhujah dengan mereka tentang kebatilan akidah mereka. Justeru, menyewakan masjid atau surau yang menjadi tempat ibadat kaum muslimin kepada orang kafir untuk dijadikan tempat mereka melakukan upacara keagamaan mereka secara berjadual tanpa berhujah dengan mereka adalah tindakan yang menyalahi pemahaman sebenar riwayat ini.

Kesimpulan

Saya berpandangan bahawa umat Islam sepatutnya tidak membenarkan orang kafir melakukan upacara syirik di dalam masjid atau surau. Ini kerana Islam tidak membenarkan kita tolong-menolong dalam perkara dosa dan tidak ada dosa yang lebih besar daripada syirik. Tambahan pula riwayat tentang Nabi sallallah 'alaih wasallam membenarkan kristian Najran solat di Masjid Nabawi itu daif. Tetapi hukum ini dikecualikan jika ada kepentingan yang besar seperti wujudnya harapan orang itu akan masuk Islam maka dibenarkan dengan syarat tidak dijadikan rutin. Wallahua'lam.

Abu Muaz Rozaimi Ramle
5.40 pagi, Muar Johor
14 Ogos 2013

Friday, 19 July 2013

Adakah kisah Imam Syafie mengambil berkat daripada kubur Abu Hanifah benar?

Soalan: Adakah kisah Imam Syafie mengambil berkat daripada kubur Abu Hanifah benar? Berikut adalah dakwaannya:

Al ‘Allamah As Syaikh Khothib Al Baghdadi menuturkan kisah dengan sanad para perowi yang tsiqqoh (terpercaya) :
عَنْ عَلِي بِنْ مَيْمُوْن قَالَ سَمِعْتُ الشَّافِعِيَّ يَقُوْلُ اِنِّي لَأَتَبَرَّكُ بِأَبِي حَنِيْفَةَ وَأَجِيْءُ إِلَى قَبْرِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ يَعْنِي زَائِرًا فَإِذَا عَرِضَتْ لِي حَاجَةٌ صَلَّيْتُ رَكْعَتَيْنِ وَجِئْتُ إِلَى قَبْرِهِ وَسَأَلْتُ اللهَ تَعَالَى الْحَاجَةَ عِنْدَهُ فَمَا تَبْعُدُ عَنِّي حَتَّى تُقْضَى
Dari Ali bin Maimun, ia berkata : Aku mendengar Imam As Syafi’i berkata : “Sesungguhnya saya senantiasa bertabarruk dengan Abu Hanifah. Aku senantiasa mendatangi makamnya setiap hari untuk berziyarah. Apabila aku mempunyai hajat, aku solatt dua rokaat, lalu aku datang ke makamnya, selanjutnya aku meminta kepada Allah tentang hajatku disisi kuburnya, tidak lama kemudian hajatku terkabul.” (Tarikh Baghdad, vol. 1 hal. 123)".


Ana katakan:

1. Riwayat ini mmg ada dlm Tarikh Baghdad dgn sanad berikut:

 أخبرنا القاضي أبو عبد الله الحسين بن علي بن محمد الصيمري قال أنبأنا عمر بن إبراهيم المقرئ قال نبأنا مكرم بن أحمد قال نبأنا عمر بن إسحاق بن إبراهيم قال نبأنا علي بن ميمون قال سمعت الشافعي


2. Dalam sanadnya terdapat perawi yang bernama Umar bin Ishaq bin Ibrahim. Dia adalah perawi yang tidak dikenali (majhul). Jika nama sebenarnya Amr bin Ishaq bin Ibrahim bin Humaid, tidak dinafikan bahawa al-Khatib menyebut biografinya dalam Tarikh Baghdad tetapi beliau tidak menyatakan pandangan ulama Jarh wa Ta'dil terhadap beliau. Maka beliau dikira sebagai Majhul al-Hal. Justeru, dakwaan perawi sanad ini tsiqoh tidak benar.

3. Jika benar perawi itu bernama Amr bin Ishaq bin Ibrahim bin Humaid maka sanadnya terputus. Ini kerana Imam Bukhari menyatakan beliau datang melakukan haji pada tahun 341 Hijriah. Sedangkan Ali bin Maimun wafat pada tahun 247 Hijriah mengikut pandangan majoriti ulama. Maka jarak antara mereka hampir-hampir seratus tahun.

4. Komentar Ibn Taimiah terhadap kisah ini:

وهذا كذلك معلوم كذبه بالاضطرار عند من له معرفة بالنقل ، فإن الشافعي لما قدم بغداد لم يكن ببغداد قبر ينتاب للدعاء عنده البتة ، بل ولم يكن هذا على عهد الشافعي معروفا ، وقد رأى الشافعي بالحجاز واليمن والشام والعراق ومصر من قبور الأنبياء والصحابة والتابعين ، من كان أصحابها عنده وعند المسلمين أفضل من أبي حنيفة وأمثاله من العلماء . فما باله لم يتوخ الدعاء إلا عنده . ثم أصحاب أبي حنيفة الذين أدركوه مثل أبي يوسف ومحمد وزفر والحسن بن زياد وطبقتهم ، ولم يكونوا يتحرون الدعاء لا عند أبي حنيفة ولا غيره .

Maksudnya: Ini (cerita ini) diketahui pembohongannya secara pasti bagi sesiapa yang mempunyai pengetahuan dalam ilmu periwayatan. Sesungguhnya Syafie ketika sampai di Baghdad, tidak ada satu kubur pun di Baghdad yang dituju untuk didoa di sisinya. Bahkan ia tidak dikenali pada hidup Syafie. Sedangkan Syafie telah melihat di Hijaz, Yaman, Syam, Iraq  dan Mesir kubur-kubur para Anbiya', Sahabat dan Tabiien yang mana mereka lebih mulia dari Abu Hanifah dan ulama seumpamanya pada pandangannya dan Muslimin . Kenapa beliau tidak berhajat untuk berdoa (untuk hajat) melainkan di sisi kuburnya (Abu Hanifah)? Kemudian, anak murid kanan Abu Hanifah seperti Abu Yusuf, Muhammad (bin al-Hasan), Zufar dan al-Hasan bin Ziyad juga tidak pernah bersungguh untuk berdoa (untuk hajat mereka) di kubur Abu Hanifah dan kubur ulama lain.

(Lihat: Ibn Taimiah, Iqtidha' al-Sirot al-Mustaqim, jld. 2, hlm 206)

5. Kata Ibn Qayyim al-Jawziyyah terhadap riwayat ini:

والحكاية المنقولة عن الشافعي : أنه كان يقصد الدعاء عند قبر أبي حنيفة من الكذب الظاهر

Maksudnya: Hikayat yang dinukilkan dari Imam Syafie yang menyatakan dia berniat untuk berdoa di kubur Abu Hanifah adalah PENDUSTAAN YANG NYATA. (Lihat: Ibn al-Qayyim, Ighathah al-Lahfan, jld. 1, hlm. 218)

Rujukan tambahan:

Ahadith Yahtajju biha al-Syiah, hlm. 183
Bulugh al-Amani fi al-Radd 'ala al-Tijani, hlm. 34

Abu Muaz Rozaimi Ramle
19 Julai 2013 (11 Ramadhan 1434H),


Muar Johor (3.10 pagi)

Wednesday, 17 July 2013

Hadis Fadhilat Tarawih Setiap Malam, Boleh Dibuat Untuk Fadhail al-A'mal?

Apabila masuknya bulan ramadhan ini saya sering ditanya dengan soalan: Adakah hadis fadhilat tarawih mengikut malam itu sahih?". Alhamdulillah saya bersyukur kerana makin hari makin ramai masyarakat kita mula bertanya tentang status hadis yang pada matanya nampak pelik. Ia menunjukkan mereka sudah mula untuk memastikan amalan mereka bersumberkan hadis yang sabit dari Nabi sallallah 'alaih wa sallam. Hari ini (17 Julai 2013) saya ditanya oleh beberapa orang sahabat-sahabat tentang pandangan seorang ustaz yang memberi fatwa bahawa hadis fadhilat tarawih mengikut malam-malam tertentu boleh digunakan untuk tujuan galakan beribadat atau dengan kata kata lain boleh digunakan untuk tujuan Fadhail al-A'mal.

Boleh rujuk videonya di sini: http://www.youtube.com/watch?client=mv-google&gl=MY&hl=en&v=G2RP1jCYmhA&feature=youtu.be&nomobile=1


Untuk menjawab persoalan ini saya nyatakan seperti berikut:

1. Solat tarawih memang dianjurkan oleh Islam. Banyak hadis-hadis sahih yang menyatakan bahawa Nabi sallallah 'alaih wa sallam melakukan solat tarawih pada bulan Ramadhan dan baginda sendiri menggalaknya umatnya menghidupkan malam-malam di bulan Ramadhan dengan ibadat antaranya solat tarawih. Sabda Nabi sallallah 'alaih wa sallam:

من قام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

Maksudnya: Sesiapa yang mendirikan malam-malam Ramadhan dengan keimanan dan mengharapkan (pahala) maka Allah akan ampun dosa-dosanya yang telah lalu. (Hadis riwayat Bukhari, jld. 1, hlm 22, no. hadis: 37)

Ulama menyatakan hadis ini adalah galakan untuk menghidupkan malam-malam Ramadhan dengan ibadat antaranya solat tarawih. (Lihat: al-Bugho dan a-Khin, al-Fiqh al-Manhaji, jld. 1, hlm. 237)

2. Hadis ini tidak diriwayatkan dalam mana-mana kitab hadis yang bersanad. Ia merupakan satu tanda bahawa ia palsu. (Lihat: Ibn Iraq, Tanzih al-Syariah, jld. 1, hlm. 8). Tidak dinafikan memang ia ada dalam kitab Durratun Nasihin tetapi ia bukanlah kitab hadis yang muktabar bahkan ia banyak mengandungi cerita-cerita yang tidak ada asalnya dalam kitab-kitab hadis muktabar.

3. Tanda-tanda hadis palsu dalam matannya juga jelas. Ia seperti berikut:

i. Ia menyatakan solat tarawih malam ke-8 akan mendapat pahala seperti pahala Nabi Ibrahim 'alaihissalam.
ii. Ia menyatakan solat tarawih malam ke-9 akan mendapat pahala beribadat sama seperti ibadat Nabi Muhammad sallallah 'alaih wasallam.
iii. menyatakan solat tarawih malam ke-17 akan dapat pahala seperti ibadat sekalian para Nabi 'alaihimussalam.

* Saya katakan: 

i. Ini jelas bercanggah dengan usul Islam. Mana mungkin seseorang untuk menandingi ibadat Nabi sallallah 'alaih wasallam. Apatah lagi nak menyamai pahala sekalian para Nabi 'alaihimussalam dengan hanya solat 2 rakaat. Ini terlalu ringan jika ingin dibandingkan dengan ujian yang Allah beri kepada Nabi Muhammad dan Ibrahim sehingga mereka digelar al-Khalil. Mustahil dengan solat dua rakaat dia akan menjadi lebih baik dari mana-mana Nabi. Ini amat pelik bagi akal.  

ii. Setiap hadis yang mengandungi unsur mujazafah. Mujazafah bermaksud setiap hadis yang menyatakan pahala yang sangat besar bagi amalan yang sedikit atau azab besar bagi dosa kecil. Mujazafah ini adalah antara tanda-tanda hadis palsu. (Lihat: al-Zahabi, al-Muqizah, hlm. 37)

al-Athyubi dan Ibn Iraq menukilkan pendapat al-Burhan al-Naji: "Di antara tanda-tanda hadis palsu ialah menyatakan amalan tertentu boleh diganjari pahala seorang Nabi atau sekalian para Nabi". (Lihat: al-Athyubi, Syarah al-Athyubi 'ala Alfiah al-Suyuty, jld. 1, hlm. 293, Ibn Iraq, Tanzih al-Syariah, jld. 1, hlm. 8)

4. Ulama hadis menyatakan bahawa hadis daif boleh digunakan dalam Fadhail al-A'mal. Tetapi ia mesti mematuhi 3 syarat berikut:

i. Hadis daif itu dikategorikan sebagai hadis daif ringan.
ii. Amalan yang dianjurkan itu telah datang dalam hadis lain yang sabit dari Nabi sallallah 'alaih wa sallam.
iii. Tidak menyandarkan hadis itu kepada Nabi sallallah 'alaih wa sallam ketika beramal dengannya. Sebaliknya dia beramal dengannya semata-mata kerana ihtiyat (berjaga-jaga).

(Lihat: al-Suyuty, Tadrib al-Rawi, jld. 1, hlm. 298)

Jika diteliti, hadis daif yang boleh digunakan untuk fadhail al-A'mal adalah hadis daif ringan sedangkan hadis fadhilat tarawih mengikut malam ini palsu. Maka sudah pasti hadis ini tidak boleh digunakan dalam bab Fadhail al-A'mal. Bahkan ulama Ahli Sunnah bersepakat menyatakan bahawa haram bagi seseorang meriwayatkan hadis palsu melainkan untuk menyatakan bahawa ia palsu. (Lihat: al-'Iraqi, al-Taqyid wa al-Idhah, hlm 345) Tetapi mereka yang membaca hadis ini di depan orang awam jarang sekali untuk menyatakan ia palsu. Berkemungkinan besar si pembaca sendiri tidak tahu bahawa hadis itu palsu.

Kesimpulan

Sebagai kesimpulannya saya menasihati diri saya dan sahabat-sahabat semua agar berhati-hati sebelum mengeluarkan apa-apa fatwa. Menyebarkan hadis yang belum tahu statusnya juga dianggap sebagai satu kesalahan, apatah lagi menyebarkan hadis yang sudah jelas ia dusta. Jangan kerana inginkan keredhaan pendengar kuliah kita, kita sanggup menipu atas nama Nabi sallallah 'alaih wa sallam. Wallahua'lam.

Abu Muaz Rozaimi
3.30 petang
Muar, Johor
17 Julai 2013 

Friday, 10 May 2013

Apa kata ulama hadis terhadap Kitab Ihya' 'Ulum al-Din karya Hujjat al-Islam al-Ghazzali?


Ramai yang marah apabila pelajar-pelajar hadis menyatakan kritikan mereka terhadap karya Imam al-Ghazzali yang masyhur Ihya' Ulum al-Din. Tidak dapat dinafikan bahawa marah mereka itu disebabkan kecintaan mereka yang mendalam kepada tokoh agama ini. Cuma apa yang perlu difahami oleh setiap muslim ialah kritikan ilmiah terhadap kesilapan seorang sarjana bukanlah bermakna kita mentohmah beliau atau menghinanya. Sebaliknya kritikan yang dilakukan hanyalah kerana melaksanakan amanah ilmu. Seperkara lagi yang perlu kita ketahui, kritikan terhadap kitab Ihya' bukanlah datang dari pelajar hadis hari ini, tetapi ia datang dari tokoh hadis silam yang masyhur. Berikut adalah antara kritikan jaguh-jaguh hadis terhadap kitab Ihya':

1. Ibn Jauzi:
((اعلم أن في كتاب الإحياء آفات لا يعلمها إلا العلماء، وأقلها الأحاديث الباطلة الموضوعة، وإنما عنقلها كما اقتراها ـ جمعها ـ لا أنه افتراها ، ولا ينبغي التعبد بحديث موضوع والاغترار بلفظ مصنوع
Maksudnya: Ketahuilah bahawa dalam kitab Ihya' penyakit yang tidak diketahui melainkan ulama. Penyakit yang paling ringan ialah hadis-hadis batil dan palsu. Sesungguhnya beliau (al-Ghazzali) mengumpulkan hadis-hadis itu hasil dari nukilannya (dari sumber lain) dan bukan beliau yang mereka-reka hadis itu sendiri. Tidak boleh beribadat dgn hadis palsu dan terpesona dgn lafaz hadis yang direka. (Mukhtasar Minhaj al-Qasidin, 16-17)

2. al-Zahabi:
((أما الإحياء ففيه من الأحاديث الباطلة جملة، وفيه خير كثير لولا ما فيه من آداب ورسوم وزهد من طرائق الحكماء، ومنحرفي الصوفية، نسأل الله علماً نافعاً
Maksudnya: Adapun kitab al-Ihya' di dalamnya terdapat hadis-hadis batil secara umum. Padanya ada kebaikan yang banyak jika tidak dipenuhi dengan adab, cara hidup dan zuhud dari jalan-jalan golongan Hukama' dan sufi yang menyeleweng. Kita mohon kpd Allah ilmu yg bermanfaat...(Siyar A'lam al-Nubala', jld. 19, hlm 339-340)

3. Ibn Kathir:
((وصنف في هذه المدة كتابه إحياء علوم الدين وهو كتاب عجيب يشتمل على علوم كثيرة من الشرعيات ، وممزوج بأشياء لطيفة من التصوف وأعمال القلوب ، لكن فيه أحاديث كثيرة غرائب ومنكرات وموضوعات

Maksudnya: Beliau (al-Ghazzali) menulis dalam tempoh ini (tempoh ketika beliau tinggal di bumi Syam) kitab Ihya' 'Ulum al-Din yg merupakan kitab ajaib yang meliputi ilmu yang banyak dari ilmu Syarie. Ia juga bercampur dengan perkara-perkara tasawwuf dan amalan jiwa. Tetapi di dalamnya terdapat banyak hadis-hadis gharib (ganjil), munkar dan palsu. (al-Bidayah wa al-Nihayah, jld 12, hlm 174)

Kesimpulannya:

* Oleh itu perlu berhati-hati ketika membaca kitab Ihya' terutama apabila melibatkan hadis. Rujuklah takhrij al-'Iraqi (al-Mughni 'an Haml al-Asfar) untuk mengetahui status hadis yg terdapat dlm kitab Ihya'.

* Kritikan ini bukanlah bermakna ulama hadis menolak ketokohan al-Ghazzali. Beliau jaguh dalam usul fiqh dan fiqh. Sehinggakan al-Zahabi sendiri memujinya dgn berkata: Mana ingin dicari orang seperti al-Ghazzali dan al-Maziri dari sudut ketokohan ilmu dan kedudukan mereka? (Siyar A'lam al-Nubala', jld19, hlm 340)

* Kita cintakan al-Ghazzali tetapi kita lebih cintakan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam. Oleh itu, kita memilih untuk pelihara hadis-hadis baginda daripada pendustaan.

* Hadis palsu yang terdapat dalam kitab Ihya' bukanlah rekaan al-Ghazzali sebliknya beliau hanya nukilkan dari sumber lain dalam keadaan beliau tidak tahu hadis itu palsu.

Abu Muaz Rozaimi Ramle
11 Mei 2013
3.22 pagi
Sweileh, Jordan

Sunday, 14 April 2013

Status hadis berkaitan doa makan yang masyhur

Seperti yang dimaklumi bahawa masyarakat melayu membaca doa sebelum makan dengan lafaz berikut:

اللّهُمّ بارِك لنا فِيما رزقتنا ، وقِنا عذاب النّار

Maksudnya: Ya Allah berkatilah segala apa yang Engkau rezekikan pada kami dan jauhilah kami dari azab neraka.

Maka di kesempatan ini saya ingin menyatakan pandangan status riwayat doa makan yang masyhur ini.

1. Takhrij hadis:

- Riwayat Abdullah bin 'Amr:

Diriwayatkan oleh al-Tabarani dalam al-Du'a (hlm. 278), Ibn 'Adiyy dalam al-Kamil (jld. 6, hlm. 206) Ibn Sunni  dalam 'Amal al-Yaum wa al-Lailah (hlm. 406) kesemua mereka dari jalur Muhammad Ibn Abi al-Zu'aizi'ah dari 'Amr bin Syuaib dari ayahnya dari Abdullah bin 'Amr dari Nabi sallallahu 'alaihi wasallam dengan lafaz:

أنه كان يقول في الطعام إذا قرب إليه قال اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنا عذاب النار بسم الله وإذا فرغ قال الحمد لله الذي من علينا فهدانا والحمد لله الذي أطعمنا وسقانما فأروانا وكل الإحسان آتانا

Maksudnya: Sesungguhnya Nabi berkata pada makanan apabila didekatkan (dihidangkan) padanya: Ya Allah berkatilah segala apa yang Engkau rezekikan pada kami dan jauhilah kami dari azab neraka. Bismillah. Apabila selesai makan baginda menyebut: Segala puji bagi Allah yang mengurniakan kepada kami dan memberikan hidayah, dan segala puji bagi Allah yang memberi kami makanan, memberi kami minum dan mengilangkan dahaga kami dan (segala puji bagiNya) bagi setiap kebaikan yang Dia berikan kepada kami.

Komentar ulama hadis terhadap riwayat dan perawi hadis ini:

i. al-Bukhari menyatakan Ibn Abi al-Zu'aizi'ah tersangat-sangat munkar al-hadis (terlalu banyak meriwayatkan hadis munkar) (Rujuk: al-Bukhari, al-Tarikh al-Kabir, jld. 1, hlm. 88, Ibn Hajar, Lisan al-Mizan, jld. 5, hlm. 165)

ii. Abu Hatim al-Razi:

- هذا حدِيثٌ ليس بِشيءٍ ، وابنُ أبِي الزُّعيزِعةِ لا يشتغِلُ بِهِ مُنكِرُ الحدِيثِ.

Maksudnya: Hadis ini tidak sahih dan Ibn Abi al-Zu'aizi'ah munkar al-Hadis (banyak meriwayatkan hadis munkar) (Rujuk: Ibn Abi Hatim, al-'Ilal, jld. 2, hlm. 14)

iii. Ibn Hibban:

كان ممن يروى المناكير عن المشاهير حتى إذا سمعها من الحديث صناعته علم أنها مقلوبة ، لا يجوز الاحتجاج به .

Maksudnya: Dia (Ibn Abi al-Zu'aizi'ah) meriwayatkan hadis-hadis munkar dari perawi yang masyhur sehinggakan sesiapa yang mempunyai ilmu hadis apabila mendengar riwayatnya mengetahui riwayatnya maqlub (tertukar). Tidak boleh berhujah dengan riwayatnya. (rujuk: Ibn Hibban, al-Majruhin, jld. 2, hlm. 224)

iv. Ibn 'Adiyy:

ابن أبي الزعيزعة عامة ما يرويه عن من رواه ما لا يتابع عليه

Maksudnya: Semua riwayat Ibn Abi al-Zu'aizi'ah tidak ada diriwayatkan oleh orang lain (dengan riwayat yang sama).

- Ini bermakna Ibn 'Adiyy menganggap riwayat Ibn Abi al-Zu'aizi'ah ini munkar.

- Riwayat Hisyam bin 'Urwah secara mauquf:

Diriwayat oleh Imam Malik dalam al-Muwatta' (jld. 2, hlm. 934), Ibn Abi Syaibah dalam al-Musannaf (jld. 5, hlm. 139), al-Baihaqi dalam al-Asma' wa al-Sifat (jld. 1, hlm. 448) dengan lafaz:

أنه كان لا يؤتى أبدا بطعام، ولا شراب حتى الدواء فيطعمه أو يشربه، إلا قال: «الحمد لله الذي هدانا، وأطعمنا وسقانا، ونعمنا، الله أكبر، اللهم ألفتنا نعمتك بكل شر، فأصبحنا منها وأمسينا بكل خير، نسألك تمامها، وشكرها لا خير إلا خيرك، ولا إله غيرك، إله الصالحين، ورب العالمين، الحمد لله ولا إله إلا الله، ما شاء الله ولا قوة إلا بالله، اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنا عذاب النار»

Maksudnya: Sesunnguhnya 'Urwah bin al-Zubair tidak sesekali dihidangkan dengan makanan atau minuman atau ubat kecuali dia akan menyebut selepas memakannya atau meminumnya: Segala puji bagi Allah yang memberi hidayah kepada kami, memberi makan, memberi minum, memberi nikmat. Allah maha besar. Ya Allah, nikmat Mu tetap ada walaupun wujud setiap kejahatan kami, dengan nikmat Mu kami menjalani waktu pagi dan petang dalam kebaikan baik. Kami memohon kesempurnaan nikmat itu dan kesyukuran ata nikmat Mu. Tiada kebaikan melainkan kebaikanMu, tiada Tuhan melainkan Engkau, Tuhan orang-orang salih dan Tuhan sekelain alam. Segala puji bagi Allah, Tiada Tuhan melainkan Allah, tiada yang berlaku melainkan dengan kehendak Allah, tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah. Ya Allah berkatilah segala apa yang Engkau rezekikan pada kami dan jauhilah kami dari azab neraka.

Sanad riwayat ini sahih. Tetapi doa ini sebenarnya dibaca selepas makan kerana ucapan pujian lebih sesuai dibaca selepas menjamah makanan. (Rujuk: Ibn 'Abd al-Barr, al-Istizkar, jld. 8, hlm. 387)

Kesimpulannya:

1. Jelas di sini doa sebelum makan yang masyhur itu riwayatnya munkar. Maka ia termasuk dalam kategori hadis yang terlalu daif. Ia tidak boleh diamalkan dalam fadhail al-A'mal kerana syarat utama beramal dalam fadhail al-A'mal ialah hadis daif tersebut mestilah daif yang ringan. Manakala hadis ini daifnya berat. Namun jika nak berdoa dgn apa-apa lafaz mmg boleh, cuma yang jadi masalah bila dilazimi doa itu sahaja sebelum makan sampai ada iktikad itu memang doa sebelum makan sedangkan riwayat tu daif jiddan

2. Riwayat yang sahih adalah mauquf dari 'Urwah bin al-Zubair dan ia dibaca selepas makan bukan sebelum makan.

3. Riwayat yang sahih hanya membaca Bismillah sebelum makan seperti berikut:

عُمَرَ بْنَ أَبِي سَلَمَةَ، يَقُولُ: كُنْتُ غُلاَمًا فِي حَجْرِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَكَانَتْ يَدِي تَطِيشُ فِي الصَّحْفَةِ، فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَا غُلاَمُ، سَمِّ اللَّهَ، وَكُلْ بِيَمِينِكَ، وَكُلْ مِمَّا يَلِيكَ»

Maksudnya: Daripada Umar bin Abi Salamah katanya: Sewaktu aku kecil di bawah jagaan Nabi sallallah 'alaihi wasallam tanganku sentiasa berlegar sekeliling talam (untuk mendapatkan makanan dan lauk). Nabi sallallah 'alaih wasallam berkata kepadaku: Wahai anak, sebut nama Allah (baca bismillah), makan dengan tangan kananmu dan makanlah (ambillah makanan) yang hampir denganmu.

Hadis riwayat al-Bukhari (jld. 5, hlm. 2056) dan Muslim (jld. 6, hlm. 109)

Wallahua'lam

Rozaimi Ramle
4 April 2013
Sweileh, Jordan
2.40 petang

Friday, 5 April 2013

Haram Makan dan Minum Menggunakan Bekas Emas dan Perak



           
Benda pertama yang akan saya lakukan adalah minum dalam bekas minuman paling mahal di Malaysia,” itulah reaksi seorang pemenang Peraduan Nescafe Gold Mug anjuran Nestle Products Sdn Bhd, yang menerima hadiah eksklusif kole emas bernilai RM100,000 sebagaimana dilapor dalam surat khabar metro. Kami agak tersentak dengan kenyataan yang dibuat oleh puan ini. Walaupun agama meminta agar hambanya bersyukur jika dikurniakan nikmat tetapi cara bersyukur juga mestilah bertepatan dengan ajaran agama. Ringkasnya, minum dalam kole emas itu bukanlah suatu yang dibenarkan Syarak.
            Sebenarnya, isu menggunakan emas sebagai bekas, hiasan dan sebagainya sudah lama berlaku. Kita pernah didedahkan dengan seunit tandas bertatahkan emas yang dijual di Hong Kong dengan  harga USD 4.8 juta, tab mandi diperbuat daripada emas, bilik mandi daripada emas dan lain-lain.
Jika kita merujuk ajaran Islam, ia mengajar penganutnya bersederhana dalam kehidupan walaupun ketika bersyukur. Ia juga mengajar penganutnya bahawa dunia ini hanyalah sementara dan tempat mencari bekalan untuk dibawa ke akhirat.  Dalam konteks perhiasan dan alatan yang digunakan sehari-hari, Islam meletakkan beberapa garis panduan agar dipatuhi penganutnya. Panduan ini termuat dalam hadis-hadis Nabi s.a.w. antaranya. Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Janganlah kamu memakai sutera, al-dibaj (sutera bercorak), jangan kamu minum menggunakan bekas emas dan perak dan jangan pula kamu makan di dalam mangkuk yang diperbuat daripada keduanya kerana ia adalah untuk mereka (orang kafir) di dunia manakala ia adalah untuk kamu di akhirat". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dalam Sabdanya yang lain Nabi S.A.W.: "Barang siapa yang  minum menggunakan bekas perak atau emas, seolah-olah ia menuangkan api neraka Jahannam ke dalam perutnya". (Hadis riwayat Muslim). al-Barra bin Azib ada meriwayatkan hadis, katanya: “Rasulullah melarang kami dari minum dalam bekas emas, sesiapa yang meminum dalam bekas emas di dunia tidak akan minum dengannya di akhirat”. Para ulama juga berijmak (berlaku kesepakatan) dalam pengharaman mengunakan bekas emas dan perak ini. Imam al-Nawawi menyebutkan: "Kaum muslimin berijmak terhadap pengharaman makan dan minum menggunakan bekas emas dan perak ke atas lelaki dan perempuan". (al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim, jld. 14, hal. 27, Dar Ihya' al-Turath al-'Arabi).

            Bukan minum sahaja yang haram malah termasuklah menyimpannya sebagai perhiasan rumah. Hukum ini diperkukuhkan dengan satu kaedah fiqh yang menyebutkan: “apa-apa yang haram penggunaannya, haram jugalah menyimpannya sebagai perhiasan” sama ada di rumah, pejabat dan lain-lain. Pengharaman meminum, menyimpan sebagai perhiasan bukan sahaja haram kepada lelaki malah perempuan juga walaupun asalnya mereka dibenarkan memakai emas. Tetapi jika digunakan sebagai perhiasan rumah dan kole atau bekas minuman atau makanan, ia menjadi haram walaupun untuk berwuduk. Begitu juga haram jika dibuat jam emas, pen emas, kotak abu rokok dan lain-lain. (al-Qaradhawi, al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, h.82).

Dalam pengharaman itu terdapat kelonggaran iaitu kaum lelaki dibolehkan memakai cincin perak. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh hadis Bukhari daripada Ibn Umar r.a.

Mungkin hikmahnya ialah supaya setiap muslim yang hidup di atas muka bumi tidak menjadikan dunia sebagai tujuan utamanya. Sebaliknya, dunia ini hanyalah persinggahan untuk mencari bekalan untuk hidup yang lebih panjang di akhirat nanti. Oleh sebab itu, Nabi sentiasa berdoa supaya Allah tidak menjadikan dunia ini cita-cita utamanya. (Hadis riwayat Tirmizi dengan sanad yang hasan).  

Ada ulama seperti Ibn Qudamah yang berpendapat perbuatan ini diharamkan supaya orang miskin tidak sakit hati atau patah hati melihatnya dan boleh membawa kepada hasad dengki. Ada juga yang mengatakan bahawa perbuatan itu ada unsur takabbur, sombong dan melampau. (Lihat: al-Mawardi, al-Hawi al-Kabir, jld. 1, hal. 77, Dar al-Kutub al-'Ilmiah, al-Qaradhawi, Halam Haram dalam Islam, h.96). Ibn al-Qayyim berpendapat punca pengharaman ini ialah kerana penggunaan ini boleh memesongkan bentuk asal kejadian manusia dan ia akan menafikan sifat pengabdian hamba kepada Tuhannya dengan menjadikan dunia matlamatnya. (Lihat: Ibn al-Qayyim, Zad al-Ma'ad, jld. 4, hal. 318, Muassasah al-Risalah). Apapun sebabnya ia pasti merupakan perkara negatif sama ada disedari atau tidak. Ini kerana, semua perkara yang diharamkan adalah kerana ia memberikan kesan negatif.

Berhubung bekas-bekas yang disalut dengan emas dan perak, para ulama mazhab Syafie telah memperincikan hukumnya mengikut keadaan berikut (rujuk kitab fiqh mazhab Syafie, juzuk 1):-
   Tampalan Emas:
            Haram secara mutlak
   Tampalan perak:
            1) Jika sedikit dan bukan tujuan perhiasan: harus
            2) Jika sedikit dengan tujuan perhiasan: makruh
            3) Jika banyak kerana keperluan: makruh
            4) jika banyak dan dengan tujuan perhiasan: haram

Hukum ini berdasarkan hadis riwayat ‘Asim al-Ahwal, beliau berkata: ”Aku telah melihat bekas Nabi s.a.w berada di sisi Anas bin Malik. Bekas itu telah pecah dan ditampal dengan perak. Anas menyebutkan bahawa beliau telah memberi minum kepada Rasulullah menggunakan bekas itu begian banyaknya

Marilah kita menjadikan agama sebagai panduan hidup dalam apa jua aspek kehidupan. Jangan lupa bahawa agama tidak pernah meninggalkan penganutnya terkapai-kapai dan meraba-meraba dalam kesesatan. Marilah juga kita mengikut contoh dan sikap yang telah ditunjukkan oleh para sahabat dalam isu ini. Diceritakan dalam hadis riwayat Muslim bagaimana Baginda S.A.W menanggalkan cincin yang berada di jari seorang lelaki dan membuangnya sambil bersabda: “Adakah seseorang itu sengaja mengambil batu api neraka dan diletakan di tangannya”. Apabila Rasulullah meninggalkan majlis itu, ada orang berkata kepada lelaki tersebut: “ambillahcincin itu dan manfaatinya (dengan cara menjual dan lain-lain), Jawab lelaki itu: Tidak! Demi Allah aku tidak akan mengambilnya sedang Rasulullah telah membuangnya.

Dr. Mohd Noor bin Daud
Muhamad Rozaimi Ramle
Jabatan Pengajian Islam,
Fakulti Sains Kemanusiaan,
Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Sunday, 3 March 2013

Ujian Itu Menguatkan Jiwa dan Meninggikan Darjat

 Peluang Menjadi Tetamu Allah

Baru-baru ini Allah rezekikan saya dan keluarga untuk menjadi tetamunya di Haramain. Perasaan rindu tidak terkira kepada Baitullah dan Masjid Nabawi saya terubat apabila dapat menjejakkan kaki ke sana. Segala urusan visa dan tiket berjalan dengan mudah. Alhamdulillah.

Ziarah Di Madinah

Kami sekeluarga berkesempatan berada di Madinah selama 3 hari. Selama berada di Madinah kami banyak dibantu oleh sahabat yang bernama Farkhan yang menjadi pelajar di sana. Banyak tempat-tempat menarik yang kami lawati di sana termasuk bukit Uhud, Masjid Quba' dan Masjid Qiblatain. Ketika berjalan di Madinah saya terfikir alangkah beruntungnya orang-orang Madinah kerana menyambut peluang Islam ketika ditawarkan oleh Nabi saw. Berbeza dengan orang-orang di Taif yang menolak dakwah baginda. Mungkin jika orang Taif menerima dakwah pada waktu itu berpusu-pusu kaum Muslimin serata dunia memohon visa ke sana pada hari ini. Tetapi sebaliknya mereka menolaknya dengan balingan batu. Yang menerima Islam pada awalnya ialah golongan Ansar di Madinah maka hari ini jasad manusia agung itu berada di sana. Sungguh besar pengorbanan Ansar yang memberikan harta, isteri, tanah air, ketaatan bahkan nyawa kepada insan luar atas nama Iman dan Islam. Maka tidak hairanlah jika Nabi saw menyatakan kelebihan kaum Ansar dengan katanya:

 آية الإيمان حب الأنصار وآية النفاق بغض الأنصار

Maksudnya: Tanda iman itu cintakan golongan Ansar manakala tanda kemunafikan itu bencikan Ansar. (HR Bukhari, no. hadis: 17)

 Ketika Di Mekah

Kami berada di Mekah selama tiga hari juga. Bumi Mekah mengingatkan saya kepada pengorbanan Nabi Ibrahim yang meninggalkan anak dan isterinya Hajar di lembah yang kering kontang tiada penghuni dan tanaman. Firman Allah swt:

{رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ} [ابراهيم:37]

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya.

Nabi Ibrahim sudah berumur ketika direzekikan dengan kelahiran Ismail. Sudah pasti kelahiran itu memberikan kasih yang mendalam kepada ayah yang tiada mempunyai zuriat lain ditambah pula dengan meningkatnya umur Ibrahim ketika itu. Sudah pasti pertarungan perasaan ketika melaksanakan perintah Allah untuk meninggalkan anak kesanyangan dan isteri di kawasan itu amat dahsyat. Bagaimana nasib mereka nanti setelah ditinggalkan? Apa yang mereka akan makan dan minum untuk bertahan hidup? Siapa yang akan melindungi mereka dari serangan lanun atau binatang buas? Persoalan ini semestinya lahir di benak seorang ayah apabila berada di dalam situasi Ibrahim ketika itu. Tetapi kerana Iman, Ibrahim teruskan jua perintah tersebut. Akhirnya mereka selamat di bawah jagaan Allah.

Sekali lagi Ibrahim diuji dengan arahan untuk menyembelih anaknya Ismail. Firman Allah swt:

{فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ}

Maksudnya: Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar”.

Mungkin hati seorang bapa mampu terima jika anaknya dibunuh di tangan orang lain. Tapi sudah pasti amat berat bebanan yang ditanggung oleh Ibrahim ketika menerima arahan menyembelih anak kesayangannya dengan tangannya sendiri. Tetapi kerana Iman baginda teruskan juga perintah itu.

Ujian Di Airport Jeddah

Allah menguji saya dengan terlupa akan dua beg yang membawa susu anak-anak dan kitab-kitab pengajian saya. Melihat anak menangis inginkan susu di atas pesawat membuat saya tidak tahan untuk menahan air mata simpati dan rasa bersalah pada diri sendiri yang cuai sehingga tertinggalkan beg yang membawa bekalan susunya. Lalu saya terfikir, jika ujian sekecil ini pun sudah saya alirkan air mata bagaimana Ibrahim yang menerima arahan meninggalkan anak dan isteri di tengah-tengah padang pasir dan arahan menyembelih Ismail. Kecilnya iman saya dibanding dengan iman Ibrahim. Maka tidak hairan gelaran al-Khalil diberikan kepada baginda kerana ujian-ujian itu telah menghilangkan perasaan sayang kepada makhluk untuk beralih memberikan kasih sayang kepada Allah swt. Benarlah ujian itu menguatkan jiwa dan meninggikan darjat. Ya Allah, kurniakan aku kekuatan Iman seperti itu.

Muhamad Rozaimi Ramle
Sweileh, Jordan
4 Mac 2013
2.00 pagi