“Benda
pertama yang akan saya lakukan adalah minum dalam bekas minuman paling mahal di
Malaysia,” itulah reaksi seorang pemenang Peraduan Nescafe Gold Mug anjuran
Nestle Products Sdn Bhd, yang menerima hadiah eksklusif kole emas bernilai
RM100,000 sebagaimana dilapor dalam surat
khabar metro. Kami agak tersentak dengan kenyataan yang dibuat oleh puan ini.
Walaupun agama meminta agar hambanya bersyukur jika dikurniakan nikmat tetapi
cara bersyukur juga mestilah bertepatan dengan ajaran agama. Ringkasnya, minum
dalam kole emas itu bukanlah suatu yang dibenarkan Syarak.
Sebenarnya, isu menggunakan emas
sebagai bekas, hiasan dan sebagainya sudah lama berlaku. Kita pernah didedahkan
dengan seunit tandas bertatahkan emas yang dijual di Hong Kong dengan harga USD 4.8 juta, tab mandi diperbuat
daripada emas, bilik mandi daripada emas dan lain-lain.
Jika kita merujuk ajaran Islam, ia mengajar penganutnya bersederhana
dalam kehidupan walaupun ketika bersyukur. Ia juga mengajar penganutnya bahawa
dunia ini hanyalah sementara dan tempat mencari bekalan untuk dibawa ke
akhirat. Dalam konteks perhiasan dan
alatan yang digunakan sehari-hari, Islam meletakkan beberapa garis panduan agar
dipatuhi penganutnya. Panduan ini termuat dalam hadis-hadis Nabi s.a.w.
antaranya. Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Janganlah kamu memakai
sutera, al-dibaj (sutera bercorak), jangan kamu minum menggunakan bekas emas
dan perak dan jangan pula kamu makan di dalam mangkuk yang diperbuat daripada
keduanya kerana ia adalah untuk mereka (orang kafir) di dunia manakala ia
adalah untuk kamu di akhirat". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dalam
Sabdanya yang lain Nabi S.A.W.: "Barang siapa yang minum menggunakan bekas perak atau emas, seolah-olah
ia menuangkan api neraka Jahannam ke dalam perutnya". (Hadis riwayat
Muslim). al-Barra bin Azib ada meriwayatkan hadis, katanya: “Rasulullah
melarang kami dari minum dalam bekas emas, sesiapa yang meminum dalam bekas
emas di dunia tidak akan minum dengannya di akhirat”. Para
ulama juga berijmak (berlaku kesepakatan) dalam pengharaman mengunakan bekas
emas dan perak ini. Imam al-Nawawi menyebutkan: "Kaum muslimin berijmak
terhadap pengharaman makan dan minum menggunakan bekas emas dan perak ke atas lelaki
dan perempuan". (al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim, jld. 14, hal. 27, Dar
Ihya' al-Turath al-'Arabi).
Bukan minum sahaja yang haram malah termasuklah
menyimpannya sebagai perhiasan rumah. Hukum ini diperkukuhkan dengan satu
kaedah fiqh yang menyebutkan: “apa-apa yang haram penggunaannya, haram
jugalah menyimpannya sebagai perhiasan” sama ada di rumah, pejabat dan
lain-lain. Pengharaman meminum, menyimpan sebagai perhiasan bukan sahaja haram
kepada lelaki malah perempuan juga walaupun asalnya mereka dibenarkan memakai
emas. Tetapi jika digunakan sebagai perhiasan rumah dan kole atau bekas minuman
atau makanan, ia menjadi haram walaupun untuk berwuduk. Begitu juga haram jika
dibuat jam emas, pen emas, kotak abu rokok dan lain-lain. (al-Qaradhawi,
al-Halal wa al-Haram fi al-Islam, h.82).
Dalam pengharaman itu terdapat kelonggaran iaitu kaum lelaki dibolehkan
memakai cincin perak. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh hadis
Bukhari daripada Ibn Umar r.a.
Mungkin hikmahnya ialah supaya setiap muslim yang hidup di atas muka
bumi tidak menjadikan dunia sebagai tujuan utamanya. Sebaliknya, dunia ini
hanyalah persinggahan untuk mencari bekalan untuk hidup yang lebih panjang di
akhirat nanti. Oleh sebab itu, Nabi sentiasa berdoa supaya Allah tidak menjadikan
dunia ini cita-cita utamanya. (Hadis riwayat Tirmizi dengan sanad yang hasan).
Berhubung bekas-bekas yang disalut dengan emas dan perak, para ulama mazhab
Syafie telah memperincikan hukumnya mengikut keadaan berikut (rujuk kitab fiqh
mazhab Syafie, juzuk 1):-
►
Tampalan Emas:
Haram
secara mutlak
►
Tampalan perak:
1) Jika sedikit dan bukan tujuan perhiasan:
harus
2) Jika sedikit dengan tujuan perhiasan: makruh
3) Jika banyak kerana keperluan: makruh
4) jika
banyak dan dengan tujuan perhiasan: haram
Hukum ini berdasarkan hadis
riwayat ‘Asim al-Ahwal, beliau berkata: ”Aku telah melihat bekas Nabi s.a.w
berada di sisi Anas bin Malik. Bekas itu telah pecah dan ditampal dengan perak.
Anas menyebutkan bahawa beliau telah memberi minum kepada Rasulullah
menggunakan bekas itu begian banyaknya”
Marilah kita menjadikan agama
sebagai panduan hidup dalam apa jua aspek kehidupan. Jangan lupa bahawa
agama tidak pernah meninggalkan penganutnya terkapai-kapai dan meraba-meraba
dalam kesesatan. Marilah juga kita mengikut contoh dan sikap yang telah
ditunjukkan oleh para sahabat dalam isu ini. Diceritakan dalam hadis riwayat
Muslim bagaimana Baginda S.A.W menanggalkan cincin yang berada di jari seorang
lelaki dan membuangnya sambil bersabda: “Adakah seseorang itu sengaja
mengambil batu api neraka dan diletakan di tangannya”. Apabila Rasulullah
meninggalkan majlis itu, ada orang berkata kepada lelaki tersebut: “ambillahcincin
itu dan manfaatinya (dengan cara menjual dan lain-lain), Jawab lelaki itu: Tidak!
Demi Allah aku tidak akan mengambilnya sedang Rasulullah telah membuangnya.
Dr. Mohd Noor
bin Daud
Muhamad
Rozaimi Ramle
Jabatan
Pengajian Islam,
Fakulti
Sains Kemanusiaan,
Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
No comments:
Post a Comment