Sunday, 3 March 2013

Ujian Itu Menguatkan Jiwa dan Meninggikan Darjat

 Peluang Menjadi Tetamu Allah

Baru-baru ini Allah rezekikan saya dan keluarga untuk menjadi tetamunya di Haramain. Perasaan rindu tidak terkira kepada Baitullah dan Masjid Nabawi saya terubat apabila dapat menjejakkan kaki ke sana. Segala urusan visa dan tiket berjalan dengan mudah. Alhamdulillah.

Ziarah Di Madinah

Kami sekeluarga berkesempatan berada di Madinah selama 3 hari. Selama berada di Madinah kami banyak dibantu oleh sahabat yang bernama Farkhan yang menjadi pelajar di sana. Banyak tempat-tempat menarik yang kami lawati di sana termasuk bukit Uhud, Masjid Quba' dan Masjid Qiblatain. Ketika berjalan di Madinah saya terfikir alangkah beruntungnya orang-orang Madinah kerana menyambut peluang Islam ketika ditawarkan oleh Nabi saw. Berbeza dengan orang-orang di Taif yang menolak dakwah baginda. Mungkin jika orang Taif menerima dakwah pada waktu itu berpusu-pusu kaum Muslimin serata dunia memohon visa ke sana pada hari ini. Tetapi sebaliknya mereka menolaknya dengan balingan batu. Yang menerima Islam pada awalnya ialah golongan Ansar di Madinah maka hari ini jasad manusia agung itu berada di sana. Sungguh besar pengorbanan Ansar yang memberikan harta, isteri, tanah air, ketaatan bahkan nyawa kepada insan luar atas nama Iman dan Islam. Maka tidak hairanlah jika Nabi saw menyatakan kelebihan kaum Ansar dengan katanya:

 آية الإيمان حب الأنصار وآية النفاق بغض الأنصار

Maksudnya: Tanda iman itu cintakan golongan Ansar manakala tanda kemunafikan itu bencikan Ansar. (HR Bukhari, no. hadis: 17)

 Ketika Di Mekah

Kami berada di Mekah selama tiga hari juga. Bumi Mekah mengingatkan saya kepada pengorbanan Nabi Ibrahim yang meninggalkan anak dan isterinya Hajar di lembah yang kering kontang tiada penghuni dan tanaman. Firman Allah swt:

{رَبَّنَا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ} [ابراهيم:37]

Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian dari zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak tanaman padanya, di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohinya.

Nabi Ibrahim sudah berumur ketika direzekikan dengan kelahiran Ismail. Sudah pasti kelahiran itu memberikan kasih yang mendalam kepada ayah yang tiada mempunyai zuriat lain ditambah pula dengan meningkatnya umur Ibrahim ketika itu. Sudah pasti pertarungan perasaan ketika melaksanakan perintah Allah untuk meninggalkan anak kesanyangan dan isteri di kawasan itu amat dahsyat. Bagaimana nasib mereka nanti setelah ditinggalkan? Apa yang mereka akan makan dan minum untuk bertahan hidup? Siapa yang akan melindungi mereka dari serangan lanun atau binatang buas? Persoalan ini semestinya lahir di benak seorang ayah apabila berada di dalam situasi Ibrahim ketika itu. Tetapi kerana Iman, Ibrahim teruskan jua perintah tersebut. Akhirnya mereka selamat di bawah jagaan Allah.

Sekali lagi Ibrahim diuji dengan arahan untuk menyembelih anaknya Ismail. Firman Allah swt:

{فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ}

Maksudnya: Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar”.

Mungkin hati seorang bapa mampu terima jika anaknya dibunuh di tangan orang lain. Tapi sudah pasti amat berat bebanan yang ditanggung oleh Ibrahim ketika menerima arahan menyembelih anak kesayangannya dengan tangannya sendiri. Tetapi kerana Iman baginda teruskan juga perintah itu.

Ujian Di Airport Jeddah

Allah menguji saya dengan terlupa akan dua beg yang membawa susu anak-anak dan kitab-kitab pengajian saya. Melihat anak menangis inginkan susu di atas pesawat membuat saya tidak tahan untuk menahan air mata simpati dan rasa bersalah pada diri sendiri yang cuai sehingga tertinggalkan beg yang membawa bekalan susunya. Lalu saya terfikir, jika ujian sekecil ini pun sudah saya alirkan air mata bagaimana Ibrahim yang menerima arahan meninggalkan anak dan isteri di tengah-tengah padang pasir dan arahan menyembelih Ismail. Kecilnya iman saya dibanding dengan iman Ibrahim. Maka tidak hairan gelaran al-Khalil diberikan kepada baginda kerana ujian-ujian itu telah menghilangkan perasaan sayang kepada makhluk untuk beralih memberikan kasih sayang kepada Allah swt. Benarlah ujian itu menguatkan jiwa dan meninggikan darjat. Ya Allah, kurniakan aku kekuatan Iman seperti itu.

Muhamad Rozaimi Ramle
Sweileh, Jordan
4 Mac 2013
2.00 pagi

Thursday, 14 February 2013

Benarkah Kemiskinan Itu Mulia?

Suatu hari saya berkesempatan pergi ke Gerik, Perak untuk memenuhi jemputan Pejabat Agama bersempena program Zakat. Saya ketika itu merupakan Pegawai Baitulmal di salah sebuah daerah di Perak. Ketika program tersebut, saya berkesempatan untuk mendengar satu ceramah dari seorang tuan guru tentang kelebihan kemiskinan berbanding orang kaya. Maka bermacam-macam hadis yang dibaca untuk menggalakkan orang menjadi miskin. Saya agak kurang setuju dengan cara penyampaian tersebut kerana ia seolah-olah ingin menggalakkan orang miskin penerima bantuan zakat terus miskin kerana ia lebih afdal berbanding orang kaya.

Hadis Memuji Orang Kaya

Bukanlah martabat saya untuk mengatakan tok guru terbabit salah 100%. Tetapi cara penyampaian yang sebegitu pada saya agak kurang tepat. Sepatutnya ceramah yang diberi bukan hanya membaca hadis-hadis kelebihan kemiskinan tetapi juga perlu diberi motivasi kepada mereka supaya keluarkan diri dan keluarga mereka daripada kemiskinan yang membelenggu diri mereka. 

Jangan dilupa bahawa terdapat juga banyak hadis yang memuji orang kaya. Bukankah Uthman ibn Affan dan Abdul Rahman ibn Auf merupakan orang yang kaya di Mekah dan Madinah? Kedua mereka adalah 10 orang yang dijanjikan syurga. Nabi saw juga memuji Amru bin al-As dgn katanya:

يا عمرو نعم المال الصالح للمرء الصالح 

Maksudnya: Wahai Amru, alangkah baiknya harta yang baik (apabila diberikan) kepada orang yang salih. (Musnad Ahmad, jld. 4, hlm. 197, dinilai sahih oleh Syuaib al-Arnaut).

Ulasan Terhadap Nas Perlu Tepat
 Pada saya, pembacaan hadis tentang pujian terhadap kemiskinan perlukan kepada ulasan yang benar supaya umat tidak tersalah faham lalu menganggap miskin itu mulia dan kaya itu tidak zuhud dan dibenci syara'. Akhirnya anggapan sebegini akan menyebabkan ekonomi umat Islam lemah. Siapa yang akan membayar zakat? Siapa pula yang akan bersedekah? Siapa pula yang akan membudayakan beri-memberi jika semuanya miskin dan papa? Nabi saw bersabda:

 ( اليد العليا خير من اليد السفلى وابدأ بمن تعول وخير الصدقة عن ظهر غني ومن يستعفف يعفه الله ومن يستغن يغنه الله ) 

Maksudnya: Tangan yang berada di atas (memberi) lebih baik dari tangan yang berada di bawah (menerima). Mulakanlah (pemberian) dengan orang yang engkau tanggung (nafkahmu), sebaik-baik sedekah ialah daripada orang kaya, sesiapa yang menahan diri (dari meminta-minta) Allah peliharanya dan sesiapa yang meminta kekayaan (dari Allah) Allah yang kayakan dia.
(Sahih Bukhari, jld. 2, hlm. 518)

Nabi Minta Dijauhkan Dari Kemiskinan

Dalam banyak hadis Nabi saw berdoa meminta Allah jauhkannya dari kemiskinan dan kurniakan kekayaan supaya baginda tidak meminta-minta contohnya:


عن عبدالله
 : عن النبي صلى الله عليه و سلم أنه كان يقول اللهم إني أسألك الهدى والتقى والعفاف والغنى

Maksudnya: Dari Abdullah Ibn Mas'ud katanya: Nabi saw berdoa: Ya Allah, sesungguhnya aku meminta dariMu hidayah, ketaqwaan, penjagaan maruah dan kekayaan (tidak perlu meminta dari manusia). (Riwayat Muslim)


 Justeru, pada saya bukan kaya atau miskin itu yang jadi ukuran tetapi sikap seseorang terhadap keadaan yang dia tempuhi. Jika seorang kaya itu salih sudah pasti dia lebih baik dari miskin yang jahat dan fasik begitu juga sebaliknya.

Manakala hadis sahih yang berbunyi:

اللهم أحييني مسكينا وأمتني مسكينا واحشرني في زمرة المساكين
Maksudnya: Ya Allah, hidupkan aku dalam keadaan miskin, matikan aku dalam keadaan miskin dan kumpulkan aku (di hari kiamat) bersama dengan kumpulan orang-orang miskin. (riwayat Tirmizi, jld. 4, hlm. 577)

Tetapi ia bukan bermaksud Nabi saw ingin menjadi miskin sebaliknya baginda inginkan sifat tawadhu' yang ada pada kebanyakan orang miskin. (Rujuk: al-Munawi, Faidh al-Qadir, jld. 2, hlm. 152, al-Qari, Mirqat al-Mafatih, jld. 8, hlm. 3282)

Hadis Abdul Rahman Masuk Syurga Merangkak

Tidak dinafikan bahawa hadis Abdul Rahman bin Auf masuk syurga dalam keadaan merangkak masyhur dalam masyarakat kita. Hadis ini dibaca seolah-olah mahu menakutkan orang Islam dari kekayaan. Pada saya, tanpa merujuk kepada sanad pun kita boleh merasakan bahawa hadis ini bermasalah kerana ia merendahkan martabat orang yang Nabi sendiri jamin syurga. 

Manakala dari sudut sanad semua riwayatnya tidak terlepas dari komentar ulama hadis. (Rujuk: Ibn Iraq, Tanzih al-Syariah, jld. 2, hlm. 14) Kesimpulannya hadis ini palsu atau paling kurang ia terlalu daif dan tidak boleh dijadikan hujah.

Maka benar kata sesetengah ahli ilmu: Dalil yang benar perlukan pemahaman dan natijah yang benar.

Rozaimi Ramle
Sweileh, Amman, Jordan
8.27 malam
14 Februari 2013

Sunday, 27 January 2013

Benarkah Nabi saw dilahirkan sudah berkhitan?

Dalam tempoh orang sibuk merayakan hari kelahiran Nabi saw, elok rasanya ana cerita sedikit pandangan ulama terhadap isu khitan Nabi saw. Secara umumnya ulama mempunyai 3 pendapat berhubung isu ini dan ana akan tarjihkan pendapat yang paling kuat. Perlu diingatkan di sini apabila kita menolak sesuatu pandangan ulama bukan bermakna kita tidak zuhud tetapi kita hanya mahu mengamalkan yang terbaik. Ana ringkaskan pandangan tersebut seperti berikut:

1. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya. Dalil yang menjadi sandaran mereka ialah:

- ".عن أنس قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: "من كرامتي اني ولدت مختونا ولم ير احد سوأتي

Maksudnya: Antara kemuliaanku ialah aku dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan tiada siapa pun melihat kemaluanku.

- Komentar terhadap hadis: Hadis ini terlalu lemah (daif jiddan) kerana terdapat perawi hadis yg bernama Sufyan bin Muhammad al-Massisi. Berikut komentar jaguh-jaguh hadis terhadap kedudukan beliau dalam periwayatan hadis:

i. Kata Ibn Hibban: Tidak halal berhujah dengan hadis riwayatnya. (Rujuk: Kitab al-Majruhin, jld. 1, hlm. 395, al-Ilal al-Mutanahiah, jld. 1, hlm. 171)
ii. Kata Ibn Adiyy: Dia seorang pencuri hadis, melakukan taswiah (menggugurkan perawi lemah) dalam sanad hadis dan sebahagian hadis riwayatnya palsu. (Rujuk: al-Kamil fi al-Dhu'afa', jld. 3, hlm. 419)

- عبد الله بن عباس عن أبيه العباس بن عبد المطلب قال ولد رسول الله صلى الله عليه وسلم مختوناً مسروراً

Maksudnya: Dari Ibn Abbas, dari ayahnya (al-Abbas): Nabi saw dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan sudah terputus tali pusatnya.

Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif.

- Kata Ibn Abd al-Barr: Sanad hadis al-Abbas ini tidak kukuh (daif). (Rujuk: al-Isti'ab, jld. 1, hlm. 17)
- Ini kerana terdapat perawi yang bernama al-Khabairi dlm sanad hadis ini dan dia dituduh sebagai pendusta. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)

2. Sebahagian ulama berpendapat bahawa Nabi saw dikhitankan oleh Abdul Muttalib. Dalil bagi pendapat ini ialah:

عن ابن عباس أن عبد المطلب ختن النبي صلى الله عليه وسلم يوم سابعه وجعل له مأدبة وسماه محمداً صلى الله عليه وسلم

Maksudnya: Daripada Ibn Abbas katanya: Sesungguhnya Abdul Muttalib yang mengkhitankan Nabi saw pada hari ketujuh kelahirannya, dan dia menyediakan makanan (kenduri) dan menamakannya Muhammad saw.

- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif disebabkan dua illah (cacat):

1. Ia riwayatkan Muhammad bin Abi al-Sariyy. Beliau daif pada Abu Hatim dan Ibn Adiyy. Ibn Hajar menyatakan beliau soduq tetapi mempunyai kesilapan (صدوق له أوهام).  Barangkali hadis ini antara kesilapan bleliau. (Rujuk: al-Jarh wa Ta'dil, jld. 8, hlm. 105, al-Kamil, jld. 6, hlm. 123, Taqrib al-Tahzib, jld. 2, hlm. 504)
2. Hadis ini tidak diriwayatkan dengan jalur lain. Maknanya beliau bertafarrud dalam meriwayatkan hadis ini. (Rujuk: al-Tamhid, jld. 21, hlm. 61)

3. Sebahagian ulama berpendapat bahawa malaikat yang mengkhitankan Nabi saw pada waktu peristiwa belah dada. Dalil mereka:


عن أبي بكرة :
إن جبريل خَتَنَ النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حين طهر قلبه


Maksudnya: Jibril mengkhitankan Nabi saw ketika menyuci jantungnya.

- Komentar terhadap hadis: Hadis ini daif kerana terdapat perawi yang bernama Abdul Rahman bin 'Uyaynah al-Basri, Maslamah bin Muharib al-Ziyadi dan ayahnya (Muharib) adalah perawi yang tidak dikenali. (Rujuk: Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 578)

Kesimpulannya, tiada hadis sahih atau hasan berhubung perkara ini. Jadi, tidak seharusnya kita mengaitkan kisah ini kepada baginda. Ini kerana lahir dalam keadaan berkhitan dan terputus tali pusat bukanlah suatu keistimewaan yang perlu dibanggakan sebaliknya ia merupakan satu penghinaan. Buktinya seperti berikut:

1. Ummu Salamah ra berkata:

ابن صياد ولدته أمه أعور مختونا مسرورا

Maksudnya: Ibn Sayyad (seorang yahudi yang disangka Dajjal oleh sebahagian sahabat) dilahirkan dalam keadaan buta sebelah mata dan telah berkhitan dan terputus tali pusatnya.

- al-Busiri berpendapat bahawa perawi hadis ini tsiqah. al-Albani menilainya sahih. (Rujuk: Ithaf al-Khiarah, jld. 8, hlm. 124, Silsilah al-Ahadith al-Dha'ifah, jld. 13, hlm. 586)

2. Diceritakan bahawa salah seorang Maharaja Rom juga dilahirkan dalam keadaan sudah berkhitan dan dia dikutuk oleh Imru' al-Qais. (Rujuk: Tuhfatul Maudud, hlm. 205)

Oleh sebab itu, Ibn al-Qayyim berpandangan bahawa Nabi saw dikhitankan seperti bayi-bayi arab yang lain. Maka tiada riwayat yang sahih dalam isu ini kerana berkemungkinan amalan khitan ini amalan biasa yang tidak perlu untuk diceritakan. (Rujuk: Zad al-M'aad, jld. 1, hlm. 80)

Rozaimi Ramle
Sweileh, Amman
27 Januari 2013

Saturday, 22 December 2012

Katakan tidak kepada Muharrifun!

Literalis VS Muharrifun

Akhir-akhir ini sering kali kedengaran tafsiran-tafsiran literal golongan agamawan. Tidak dinafikan tafsiran literal akan memandulkan sifat fleksibiliti agama ini. Ini kerana nas terhad manakala kehidupan manusia terus berjalan dan isu-isu baru yang memerlukan hukum pula akan muncul. Maka Maqasid Syariah merupakan salah satu dalil untuk memberikan hukum terhadap isu-isu baru. Mustahil bagi agama yang diturunkan oleh Allah kepada manusia dan jin ini tidak mempunyai objektif pensyariatan (المقاصد). Mereka yang memahami nas tanpa memerhatikan atau memahami objektif di sebaliknya sama seperti seseorang yang menerima arahan dari tuannya supaya jangan memberi salam kepada si fulan, kemudian apabila berjumpa dengan si fulan beliau terus mencium tangannya dengan alasan yang dilarang oleh tuannya hanyalah memberi salam. (Rujuk Ibn al-Qayyim, I'lam al-Muwaqqi'in, jld. 3, hlm. 141)

Wujud pula golongan Muharrifun

Belum lagi habis isu literalis, kedengaran pula golongan baru yang boleh dipanggil Muharrifun. Mereka memesongkan makna kalam seteru akademik mereka. Walaupun tidak dapat dipastikan bila golongan ini muncul, tapi ia tetap ada. Gelanggang ilmiah di Malaysia yang sepatutnya menjadi medan penghujahan dan pendalilan yang sihat untuk mencari pandangan yang tepat apabila berlaku perbezaan mazhab fiqh menjadi tidak harmoni lagi apabila terpalit dengan tafsiran golongan Muharrifun yang memesongkan pandangan-pandangan seteru akademik mereka dengan tafsiran yang tidak pernah dimaksudkan oleh pengucapnya.  

Sesungguhnya bahaya perbuatan memesongkan ucapan orang sehingga dengan tafsiran yang dia sendiri tidak maksudkan amat bahaya. Nabi saw pernah menyebut:

" يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله، ينفون عنه تحريف الغالين، وانتحال المبطلين، وتأويل الجاهلين "

Maksudnya: Agama ini akan dipikul dalam setiap generasi oleh orang-orang yang adil (baik) yang mana mereka ini menafikan (dari agama yang suci ini) segala pemesongan orang yang melampau, anutan orang-orang yang batil dan takwilan-takwilan orang jahil. (Hadis riwayat al-Tahawi dalam Musykil al-Athar, disahihkan oleh al-Albani)

Ya, hadis di atas membicarakan tentang tafsiran terhadap nas yang mana ia cukup bahaya tetapi bahaya memesongkan makna kata-kata sarjana juga tidak kurang mudaratnya. 

Mencari Pengaruh

Tidak dapat dipastikan niat disebalik perbuatan ini. Berkemungkinan juga ia terbit hasil dari kelemahan daya analisis. Mungkin juga perbuatan ini hanya untuk mencari pengaruh setelah tidak mampu lagi berhujah secara sihat. Jika benar semua ini adalah untuk semata-mata mencari pengaruh maka malang sungguh bagi golongan ini yang hanya mencari habuan dunia yang berupa pengaruh dengan menggunakan jalan yang kotor dan jijik. Usaha mereka ini hanyalah untuk menjadikan pandangan seteru mereka dipandang sesat oleh masyarakat.

Contoh-contoh Pemesongan Makna Oleh Muharrifun

1. Apabila salah seorang berkata: Saya memilih pandangan yang menyatakan bahawa jilatan babi tidak perlu disamak tetapi hanya perlu dibasuh dengan air sekali sahaja. Pandangan inilah yang dipegang oleh majoriti ulama dan al-Nawawi sendiri cenderung kepada pandangan ini. (rujuk: al-Majmuk, jld. 2, hlm. 586). Ini kerana hadis hanya menyatakan jilatan anjing sahaja.

- Kata sebahagian muharrifun apabila mendengar kata-kata di atas: Mereka ini wahabi sesat kerana telah mengatakan sentuhan babi tidak perlu samak jilatan babi. Maknanya mereka menghalalkan dan membenarkan makan babi!

- Kita jawab: bila pula ayat di atas membenarkan makan babi? bukan semua benda yang tidak najis boleh dimakan. Arak pada sebahagian ulama (al-Syawkani) tidak najis, tetapi ia tetap haram.


2. Apabila salah seorang berkata: Wudhu' tidak terbatal apabila menyentuh@tersentuh wanita ajnabi jika tidak menimbulkan syahwat. Ini berdasarkan hadis sahih dan ia adalah pandangan Mazhab Hanbali.

- Kata sebahagian muharrifun apabila mendengar kata-kata di atas: Mereka ini sesat! Maknanya boleh lah raba perempuan ajnabi kalau macam itu?!

- Kita jawab: Ayat di atas tidak sedikit pun menunjukkan boleh nya meraba perempuan ajnabi. Soal sentuh perempuan boleh jadi secara tidak sengaja seperti sewaktu tawaf, boleh jadi juga menyentuh isteri.

3.  Apabila salah seorang berkata: Jangan taksub mazhab. Semua imam-imam mazhab ini berusaha untuk mencari kebenaran. Tetapi mereka manusia juga yang tidak terlepas dari salah dan silap. Apabila dalam satu-satu isu kita dapati imam mazhab kita tersilap, maka kita boleh ambil pandangan mazhab lain yang lebih tepat.

- Kata sebahagian muharrifun apabila mendengar kata-kata di atas: Tengok tu, hang pandai sangat ke sampai nak tolak mazhab?!

- Kita jawab: Bila pula kita menolak mazhab? bahkan kita tegaskan jangan taksub mazhab. Jangan taksub kepada mazhab bukan bermakna menolak kesemuanya.

Kembali Sucikan Niat

Lihatlah betapa jauhnya kesimpulan yang dilakukan oleh golongan ini. Sebaiknya kita sama-sama menilai kembali setiap penilaian kita terhadap orang supaya kita tidak menuduhnya dengan sesuatu yang dia tidak maksudkan.

Rozaimi Ramle
22/12/2012
Sweileh, Amman, Jordan

Wednesday, 5 December 2012

Benarkah tiada jihad jika bilangan tentera Kafir melebihi 2 kali ganda daripada bilangan tentera Muslimin?

Heboh diperkatakan baru-baru ini bahawa ada seorang ustaz mengeluarkan fatwa bahawa tiada jihad apabila bilangan tentera musuh (kuffar) melebihi dua kali ganda bilangan tentera Muslim atau dengan kata lain bilangan musuh melebihi bilangan tentera Muslim dengan nisbah 2:1. Saya mengulas pandangan ustaz terbabit seperti berikut:

1. Ayat yang mungkin dijadikan asas oleh ustaz berkenaan untuk menyokong pandangannya ialah firman Allah dalam surah al-Anfal (65-66):

 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِن يَكُن مِّنكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ يَغْلِبُواْ أَلْفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ يَفْقَهُونَ(65) الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا فَإِن يَكُن مِّنكُم مِّئَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُواْ مِئَتَيْنِ وَإِن يَكُن مِّنكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُواْ أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ(66)

Maksudnya:

Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti.

Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang; dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah. Dan (ingatlah) Allah beserta orang-orang yang sabar.


2. Sebenarnya ayat ini bukanlah bermaksud membatalkan jihad jika bilangan tentera musuh melebihi 2 kali ganda. Sebaliknya ayat ini hanya menyatakan bahawa jika bilangan tentera musuh melebihi 2 kali ganda tentera Muslimin boleh berundur dari medan peperangan. Inilah yang difahami daripada ayat di atas. Berikut adalah komentar ulama terhadap ayat di atas:

i. Tafsir Ibn Abbas

فكتب أن لا يفر مائة من مائتين

Maksudnya: Allah mewajibkan 100 orang tentera (Muslimin) tidak boleh lari (meninggalkan medan jihad) jika bilangan tentera musuh 200 orang.


الشوكاني، فتح القدير، ج2، ص472


ii. Komentar Ibn Jawzi

 والمراد يقاتلوا مائتين وكان هذا فرضا في أول الأمر ثم نسخ بقوله: الآن خفف الله عنكم ففرض على الرجل أن يثبت لرجلين فان زادوا جاز له الفرار

Maksudnya: Yang dimaksudkan (daripada ayat di atas) ialah: Mereka (org Muslimin yang berjumlah 20 orang) mesti bertempur dengan 200 tentera kafir itu, dan perintah ini adalah fardhu (wajib) bagi permulaannya. Kemudian perintah ini dinasakhkan (dibatalkan) dengan firman Allah: "Sekarang Allah meringankan daripada kamu" maka Allah wajibkan ke atas seorang lelaki (Muslim) untuk tetap bertempur dengan dua orang kafir dan apabila mereka (kafir) melebihi dari itu maka dibenarkan Muslim itu beredar dari pertempuran.

ابن الجوزي، زاد المسير، ج3، ص378

iii. Komentar al-Syaukani

 قال سفيان وقال ابن شبرمة : وأرى الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر مثل هذا إن كانا رجلين أمرهما وإن كانوا ثلاثة فهو في سعة من تركهم

Maksudnya: Kata Ibn Syubrumah: Aku berpandangan bahawa proses Amar makruf dan Nahi Munkar seperti ini (iaitu seperti bilangan jihad juga) jika orang kafir itu bilangannya 2 orang maka dia boleh menyeru mereka berdua, tetapi jika bilangan mereka 3 orang dan ke atas maka dia mempunyai ruang (kebebasan) untuk meninggalkan mereka

الشوكاني، فتح القدير، ج2، ص472

iv. Komentar al-Qastallani


والحاصل أنه يحرم على المقاتل الانصراف عن الصف إذا لم يزد عدد الكفار على مثلينا فلو لقي مسلم كافرين فله الانصراف وإن كان هو الذي طلبهما لأن فرض الجهاد والثبات إنما هو في الجماعة

Maksudnya: Kesimpulannya ialah diharamkan ke atas mujahid untuk beredar meninggalkan medan jihad apabila bilangan tentera tidak melebihi 2 kali ganda bilangan tentera Muslimin. Jika seorang Muslim bertempur dengan 2 orang kafir maka dia boleh meninggalkan mereka (dengan syarat) jika dia (Muslim) yang memulakan peperangan kerana kefarduan jihad dan bertahan di medan jihad hanyalah untuk jemaah.

القسطلاني، شرح صحيح البخاري، ج7، ص138

v. Komentar Syed Tantawi


ورخص له فى الفرار إذا كان العدو أكثر من اثنين .

Maksudnya: Diberikan rukhsah (keringanan) bagi seorang tentera Muslim untuk beredar dari medan jihad jika bilangan musuh melebihi 2 orang.

سيد الطنطاوي، تفسير الوسيط، ج1، ص1866

3. Setelah meneliti komentar-komentar ulama di atas, dapat saya simpulkan bahawa mereka bersepakat mengatakan bahawa ayat itu adalah rukhsah bagi tentera Muslimin meninggalkan medan jihad jika bilangan tentera Kafir melebihi 2 kali ganda daripada bilangan tentera Muslimin dan jihad itu pula adalah serangan tentera Muslimin ke atas negara musuh. Namun, apabila musuh menyerang negara Islam maka wajib ke atas ummat Islam mempertahankannya.

4. Bukanlah bermaksud jihad menjadi haram@tidak syar'ie apabila bilangan tentera Kafir melebihi 2 kali ganda daripada bilangan tentera Muslimin. Bahkan kelebihan mati syahid masih lagi terbuka kepada mereka dalam keadaan ini buktinya Nabi saw telah menghantar tentera untuk berjihad di Mu'tah walaupun bilangan tentera Kafir (200, 000 orang) melebihi 3 kali ganda daripada bilangan tentera Muslimin (3 ribu orang). (lihat: al-Mubarakfuri, al-Rahiq al-Makhtum, hlm. 362)

5. Perlu diketahui bahawa peperangan Mu'tah pada tahun ke 8 hijrah dan ayat 65-66 dari surah al-Anfal tadi diturunkan selepas peperangan Badar. Ini bermakna ayat ini telah turun ketika Nabi menghantar tentera ke Mu'tah. Justeru, ini membuktikan bahawa jihad masih syar'ie walaupun bilangan tentera Kafir melebihi 2 kali ganda daripada bilangan tentera Muslimin cuma orang Muslimin diberikan rukhsah untuk meninggalkan medan sahaja.

6. Justeru bagi saya, jihad orang Palestin melawan Yahudi masih syar'ie bahkan mereka lebih beruntung dari kita semua kerana mempunyai ruang untuk berjihad dan mati syahid tambahan pula mereka berjuang mempertahankan tanah air mereka. Jihad adalah wajib bagi mereka. Wallahua'lam


Muhamad Rozaimi Ramle
5 Disember 2012
Sweileh, Amman, Jordan

Wednesday, 28 November 2012

Hakikat hadis berniaga adalah 9/10 dari sumber rezeki

Ada yang bertanya kepada saya tentang status hadis yang masyhur dalam kalangan Muslimin: Berniaga itu adalah 9/10 dari rezeki. Saya akan huraikan jawapan untuk pertanyaan tersebut seperti berikut:

1. Hadis tersebut datang dengan lafaz:

حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ ثنا دَاوُدُ بْنُ أَبِي هِنْدَ عَنْ نُعَيْمِ بْنِ عَبْدِ الرحمن قال بَلَغَنِي أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ الرِّزْقِ فِي التِّجَارَةِ. وقال نُعَيْمٌ: كسب الْعُشْرِ الْبَاقِي فِي السَّائِمَةِ يَعْنِي الْغَنَمَ

Maksudnya: Kata Nuaim bin Abd Rahman: telah sampai kepadaku bahawa Nabi saw bersabda: 9/10 daripada rezeki (datangnya) dari perniagaan. Kata Nuaim: 1/10 yang berbaki (dari rezeki) datang dari pengembalaan yakni gembala kambing.

- Lafaz ini diriwayatkan oleh Musaddad dalam musnadnya (Lihat: Ibn Hajar, al-Matalib al-'aliah, jld. 7, hal. 352)

- Abu Ubaid juga menyebut hadis ini dalam kitabnya Gharib al-hadith (jld. 1, hal. 299)

Komentar terhadap hadis:

- Al-Busiri menyatakan bahawa sanad hadis ini lemah disebabkan Nuaim itu tidak dikenali. (Rujuk: Ithaf al-Khiarah, jld. 3, hal. 77)

- Abu Hatim al-Razi menyatakan bahawa beliau meriwayatkan hadis dari Nabi secara mursal (terputus sanad), ini bermakna beliau adalah tabi'in dan bukannya sahabat. Ini bermakna sanadnya terputus. (Rujuk: Ibn Abi Hatim, al-Jarh wa al-Ta'dil, jld. 8, hal. 461)

- Dakwaan Ibn Mandah bahawa beliau adalah sahabat tidak benar kerana al-Bukhari (rujuk: al-Tarikh al-Kabir, jld. 8, hal. 97) Ibn Hibban (rujuk: al-Thiqat, jld. 5, hal. 477) dan Abi Hatim al-Razi  (Rujuk: Ibn Abi Hatim, al-Jarh wa al-Ta'dil, jld. 8, hal. 461) menyatakan beliau adalah tabi'in.  Pandangan inilah yang disokong oleh Ibn Hajar. (rujuk: al-Isabah fi Tamyiz al-Sahabah, jld. 6, Hal. 510)

- Kesimpulan: Hadis ini daif kerana mursal (sanadnya terputus)

Hadis ini juga diriwayatkan dari jalur Yahya bin Jabir al-Taii riwayat Said bin Mansur dalam sunannya seperti yang disebut oleh al-Suyuti dalam kitabnya al-Jami' dan ia juga daif disebabkan mursal (sanadnya terputus). (Rujuk: al-Suyuti, al-Jami' al-Saghir, jld. 14, hal. 55)

2. Terdapat juga hadis lain dengan makna yang lebih kurang sama dengan hadis di atas:

- يا معشر قريش لا يغلبنكم الموالي على التجارة فإن الرزق عشرون بابا تسعة عشر منها للتاجر وباب واحد منها للصانع وما أملق تاجر صدوق إلا فاجر حلاف مهين

Maksudnya: Wahai sekalian Quraisy, jangan biarkan bangsa asing menguasai perniagaan, sesungguhnya rezeki itu mempunyai 20 pintu, 19 daripadanya adalah daripada perniagaan dan satu pintu (rezeki) lagi daripada pembuat (manufacturer). Sekali-kali peniaga yang bercakap benar tidak akan menjadi miskin kecuali jika dia jahat (penipu) selalu bersumpah dan hina.

Hadis ini riwayat Ibn al-Najjar (rujuk: kanz al-Ummal, jld. 4, hal. 60) dan al-Dailami (rujuk: al-Firdaus, jld. 5, hal. 287) daripada Ibn Abbas.

Komentar terhadap hadis:

al-Dailami meriwayatkan hadis ini secara ta'liq (tanpa menyebut sanadnya) manakala sanad Ibn Najjar pula terdapat perawi yang bernama Mindal bin Ali dan Imam Ahmad, Yahya ibn Ma'in dan Abu Zur'ah mengatakan bahawa dia lemah (daif). (Rujuk: al-Uqaili, al-Dhu'afa', jld. 4, hal. 266, al-zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 4, hal. 180)

- Terdapat Ibn Juraij dalam sanad ini dan dia merupakan mudallis yang meriwayatkan secara al- 'an'anah (العنعنة) menyebut 'an sahaja tanpa menyatakan dia mendengar hadis ini secara jelas. Maka hadis ini daif.

- Hadis ini diriwayat juga dari jalur yang lain:

عمر بن حفص ، نا ابن جريج ، عن عطاء عن ابن عباس قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : يا معشر قريش لا يغلبنكم الموالي على التجارة ، فإن البركة في التجارة فصاحبها لا يفتقر (1) ، إلا تاجر حلاف مهين

Riwayat Ibn al-A'rabi dalam mu'jamnya (jld. 3, hal. 232)

- Hadis ini juga daif (lemah) disebabkan umar bin Hafs. al-Baihaqi mendaifkannya. (rujuk: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 1, hal. 566)

- Terdapat Ibn Juraij dalam sanad ini dan dia merupakan mudallis yang meriwayatkan secara al- 'an'anah (العنعنة) menyebut 'an sahaja tanpa menyatakan dia mendengar hadis ini secara jelas. Maka hadis ini daif.

- Hadis ini juga tidak menyebut tentang bilangan pintu rezeki seperti hadis sebelum ini. Ini bermakna hadis ini tidak boleh menguatkan hadis di atas.

- Hadis ini diriwayatkan juga dari Ibn Mas'ud:

 ( الرزق عشرون بابا فتسعة عشر بابا للتاجر وباب للصانع بيده )

Maksudnya: Rezeki itu ada 20 pintu, 19 daripadanya untuk peniaga, dan satu untuk pembuat (manufacturer) dengan tangannya.

Hadis ini riwayat Ibn Abi al-Dunia dalam kitab Islah al-Mal (hal. 73)

Tetapi hadis ini daif jiddan (terlalu lemah) kerana dalam sanadnya terdapat Juwaibir bin Said dan dia dihukum matruk. (Rujuk: al-zahabi, al-kasyif, jld. 1, hal. 298)


Kesimpulan:
Tidak ada satu riwayat pun sahih@hasan dalam bab ini. Manakala hadis-hadis ini juga tidak boleh dinaiktaraf menjadi hasan lighairih kerana sebahagiannya daif jiddan dan sebahagian lainnya pula tidak mempunyai lafaz bilangan pintu rezeki yang dinyatakan. Maka semua riwayat dalam bab ini daif. Wallahua'lam.

Monday, 15 October 2012

Benarkah penghafal al-Quran boleh beri syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya?

Saya sering kali ditanya tentang soalan ini, untuk merungkai persoalan di atas, beberapa perkara berikut perlu diberi perhatian:

- Hadis tentang penghafal al-Quran boleh memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya diriwayatkan dengan jalan berikut:

1. Riwayat Ali bin Abi Talib:


حفص بن سليمان (2) عن كثير بن زاذان (1) عن عاصم بن ضمرة عن علي بن أبي طالب قال: قال رسول الله صلّى الله عليه وعلى آله وسلّم: ((من قرأ القرآن واستظهره فأحلّ حلاله وحرّم حرامه، أدخله الله به الجنّة، وشفّعه في عشرة من أهل بيته كلّهم وجبت له النّار)).

Maksudnya: Sesiapa yang membaca al-Qur'an kemudian mampu mengeluarkannya (menghafalnya), menghalalkan segala yang dihalalkan oleh al-Quran, mengharamkan semua yang al-Quran haramkan, (nescaya) Allah memasukkannya dalam syurga dan memberi syafaat kepada 10 orang dari ahli keluarganya.

Komentar terhadap hadis:
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi dalam sunan (4/345), Imam Ahmad dalam Musnad (1/148-149), al-Ajurri dalam Kitab al-Syariah (350), Abu Nuaim dalam Akhbar Asbahan (1/255), dan al-Khatib dalam kitab Muwadhih al-Jama' wa al-Tafriq (2/331).

- Kecacatan hadis: 
i. Kathir bin Zazan (1):
- Beliau merupakan perawi yang tidak dikenali sepertimana yang disebut oleh Abu Hatim, Abu Zur'ah dan Ibn Ma'in . (Lihat: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 3, hal. 403)
- al-Zahabi menyatakan beliau meriwayatkan hadis munkar (terlalu lemah) dari Asim bin Dhamrah. (Lihat: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 3, hal. 403) Perlu diingat hadis ini adalah riwayat beliau dari Asim, maka hadis ini munkar (terlalu lemah).

ii. Hafs bin Sulaiman:
- Beliau adalah perawi yang matruk (ditinggalkan oleh ulama hadis kerana terlalu daif) walaupun beliau adalah imam dalam bidang qiraat. (Rujuk: Ibn Hajar, Taqrib al-Tahzib, jld. 1, hal. 172)

Kesimpulan:
Hadis ini terlalu lemah dan tidak boleh dijadikan dalil dalam bab akidah (syafaat). Oleh itu Imam al-Tirmizi sendiri mendaifkan hadis ini dengan berkata:

هذا حديث غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه وليس إسناده بصحيح و حفص بن سليمان يضعف في الحديث

Maksudnya: Hadis ini gharib, kami tidak ia diriwayatkan melainkan dgn sanad ini sahaja. Sanadnya tidak sahih kerana Hafs bin Sulaiman didaifkan dalam periwayatan hadis.

2. Riwayat Aisyah:

من تعلم القرآن أدخله الله الجنة وشفعه في عشرة من أهل بيته كل قد استوجب النار.

Maksudnya: Sesiapa yang mempelajari al-Qur'an maka Allah akan masukkannya ke dalam syurga dan memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya yang sepatutnya ke neraka.

Komentar terhadap periwayatan hadis:
i. Hadis ini riwayat Ahmad bin Muhammad bin Husain al-Saqatiy. 
- al-Khatib al-Baghadi dan Ibn Jauzi menyatakan hadis ini tidak sabit (sahih). (Rujuk: al-Ilal al-Mutanahiyah, jld. 1, hal. 114, al-Syaukani, al-Fawaid al-Majmu'ah, hal. 309)
- al-Zahabi menaqalkan pandangan bahawa Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy ini adalah pemalsu hadis dan menyandarkan hadis ini kepada ibn Ma'in. (Rujuk: al-Zahabi, Mizan al-I'tidal, jld. 1, hal. 135-136)

Kesimpulan: 
Hadis ini terlalu lemah kerana perawinya (Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy) dituduh memalsukan hadis.

- Justeru, tidak ada satu riwayat pun yang sahih berkenaan tajuk ini. Jadi, saya menyeru supaya ustaz-ustaz berhenti menjadikan hadis ini sebagai hujah dalam ceramah kerana ia tidak sabit dari Nabi s.a.w. Ingatlah amaran baginda yang bermaksud: "Sesiapa yang mendustakan aku secara sengaja, maka tunggulah tempatnya di neraka". (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

- Tetapi tidak dinafikan terlalu banyak hadis tentang kelebihan menghafal al-Qur'an. antaranya sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:

"Sesiapa yang membaca al-Quran dlm keadaan dia menghafalnya dia menghafalnya maka dia berada bersama dgn utusan mulia yang baik (malaikat), dan sesiapa yang membaca al-Qur'an dan dia mengulanginya bacaannya dan berasa susah maka dia mendapat dua pahala". (Hadis riwayat Bukhari, jld. 4, hal. 1882, no. hadis: 4653)

 Cukuplah dengan hadis yang sahih dan hasan daripada terus membaca hadis yang terlalu lemah (daif).

Rozaimi Ramle
15 Oktober 2011
Amman, Jordan.